HTML

Eurosapiens

Élmény a bankolás! De még milyen?!! Tapasztalatok, nemvárt események, kellemes élmények pénzintézetekről, pénzügyi termékekről, vásárlásról és öngondoskodásról. Te hogyan gondoskodsz jövődről, családod jövőjéről?

Friss topikok

  • dézsàvü: @eurosapiens.hu: Nagyon jó megállapítás, az "ügyfelek pénzének külföldre helyezése". Ezt én is így... (2010.12.23. 09:42) Temetés élve
  • eurosapiens.hu: @Ivanhoe: Szia! Egyet értek azzal, amit írsz, főleg mert attól függ, kivel beszél egy tanácsadó. ... (2010.11.17. 20:32) Öt tanács egy jó tanácsért
  • Ivanhoe: Nem akarok szőrszálhasogatónak tűnni, de szerintem először magával a Forex bemutatásával és az ala... (2010.10.14. 17:41) Forex robot - sikerrel a devizapiacon!
  • dézsàvü: Továbbra is tartom a kitöréselméletem. Már a Mikulás-rally meghozhatja a plusz 100 pontos S&P ... (2010.10.06. 07:18) Erőltetett menet
  • Ipari-antidepresszió: Én is vettem föl diákhitelt és az utolsó fillérig elbuliztam. Ugyanakkor tanulás után egyből lett ... (2010.10.04. 13:53) Végrehajtók a diákhiteleseknél

Linkblog

Öngondoskodás

2010.01.04. 16:24 eurosapiens.hu

Az üzletkötés pszichológiája II. rész

Címkék: bank hitel pszichológia ügynök biztosítás nyakkendő üzletkötés öltöny

Mit csinál az ügynök ez üzletkötés során? Testbeszéd értelmezése felsőfokon.

Egyik korábbi írásunkban végigvettünk egy esetet, ahogyan az ügynök láthatja viselkedésünket. Cseréljünk szerepet, lássuk, milyen is lehet egy ügynök külső szemmel!

Ajtót nyitunk. Ő valószínüleg kedves mosollyal igyekszik barátságos hangulatot kialakítani. Ha mi nem nyújtunk neki kezet, ő sem fog. Ekkor talán úgy érzi, kevésbé számíthat szívélyes fogadtatásra. Leveszi cipőjét, ha lakásunkban fogadjuk, majd mutatjuk neki az utat, ahol a tárgyalás zajlani fog. Ha nem kínáljuk hellyel, vajon melyik széket választja? Minden bizonnyal azt, amelyik merőlegesen helyezkedik el a többihez képest. Nem akar szembe ülni velünk, az ugyanis a vitatkozó, rivalizáló felállás. Mellénk sem szeretne ülni, majd csak akkor, ha táblázatokat mutat. A támogató helyzetet fogja választani, azaz a többihez képest merőlegesen lévő széket.

Ha ügyes, nem tart rögtön kiselőadást portékáiról. Előbb megkérdezi, mire is van szükségünk? Közben minden bizonnyal figyel, feltérképez bennünket. Testtartásunk rengeteg információt közvetít számára (erről részletesen előző "Testbeszéd és üzletkötés" c. írásunkban olvashat). Ha ketten vagyunk (pl. férj-feleség), megfigyeli, ki változtat először testhelyzetén, és ki követi őt. Onnantól inkább a kezdeményezőt próbálja meggyőzni, aki feltehetően dönt majd a végén.

 

Ha látja, hogy feszültek, zárkózottak vagyunk vagy ellenállást tapasztal (keresztbe tett kar, láb, száj elé tett kéz, bizonytalan fejvakarás), rákérdez, mi a véleményünk, van-e kérdéses rész vagy olyan, amivel nem értünk együtt? Amíg ő úgy látja, hogy van, addig nem fog rátérni az üzletkötésre. Sőt, ha bizalmat akar kelteni arra ösztönöz, nézzünk szét a piacon más hasonló termék után, és csak azután döntsünk. Ez egy jól bevált trükk, ilyenkor végül sokkal szívesebben vásárolunk tőle - aki nem akart feltétlenül ránk tukmálni áruját.

 

Érdekes a szóválasztás! Ha mi inkább a látáshoz kapcsolódó szavakat használjuk, mint pl. "Úgy látom", "Nem látom pontosan", "Tekintsük ezt x-nek", "Nézze...!", "Világos" stb., ő is hasonló kifejezéseket fog használni. Pl. "Láthatóan", "Jól látszik, hogy", "Nézzen körbe máshol is". Ha halló szavakat használunk, mint pl. "Jól hangzik", "Úgy hallottam", ő is hasonló kifejezésekkel folytatja mondanivalóját. "Ha jól hangzik", "Mit szól ahhoz...?" stb. Ezáltal is a tudatalattinkba igyekszik férkőzni. Nevezhetjük manipulációnak is, de nem kell feltétlenül rosszra gondolnunk!

 

Találkoztam olyan ügynökkel, aki nem csillogó-villogó öltönyt viselt (Ön észrevette, hogy ez egy "látó" kifejezés? :-), nem hétnyelven beszélő (hopp, egy "halló" szókapcsolat) ékszereket hordott, hanem kifejezetten átlagos megjelenésű volt. Sejtettem, hogy igyekszik velem azonosulni, éreztetni, hogy ő közénk tartozik, nem pedig azokhoz, akik el akarják szedni a pénzemet. És valóban. "Gusztustalanul nagy cég vagyunk, sok pénz van a vállalatban.... dehát ez mindegyikre igaz...." - mondta, majd olyan konstrukciót ajánlott, ami nem nagy durranás, de biztonságot és szerény növekedést ad. Végig nyugodt hangvételben csepegtette az infót. Azt akarta éreztetni, hogy ebben nincs lehúzás. (Végül nem kötöttünk üzletet, mert a legtöbb, a részletekre vonatkozó kérdésre nem tudott megfelelően válaszolni.)

 

 

A testbeszéd, a beszéd megfigyelését gyakorolhatjuk utcán, boltban, buszon, villamoson. Jó és hasznos játék, ráadásul élvezetes!

 

Önnek milyen tapasztalatai vannak üzletkötőkkel kapcsolatban (akár egy egyszerű élelmiszerboltban)?

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://eurosapiens.blog.hu/api/trackback/id/tr721645517

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ivanhoe 2010.01.04. 21:40:26

Huhh, hát ez eléggé gyorstalpaló. Az üzletkötés sztem művészet ami nagyon sok összetevőből áll. Feltűnő ékszert vagy ruhadarabot azért sem viselnek mert elvonja az ügyfél figyelmét a lényegről. Olyan kérdéseket tesznek fel amire igen a válasz. A nemleges válasz, tagadás egyfajta tudatalatti korlátot képez ami miatt kútba eshet az üzlet még akkor is ha az ügyfélnek tetszik a termék és/vagy szüksége van rá. Ugyanezen okból nem nagyon használják a "de" kötőszót sem.

dzsaszper 2010.01.09. 15:36:49

Nekem elsősorban az üzletközvetítésre specializált cégekkel alakult ki fenntartásom.

Egyik barátom diplomázás előtt volt a közvetítőcégnél, talán egy évet. Ahogy végzett , a volt főnöke vett át. Idáig semmi gond nem volt, sőt menetközben újabb közvetített szolgáltatásokat is igénybe vettem -- amikkel jellemzően elégedett vagyok ma is. Aztán egyszercsak a barátom volt főnöke is otthagyta a céget.

Szűk 1 év után megkeresett egy másik üzletkötő, de azt is leginkább azért, mert jeleztem a volt kollégán keresztül, hogy a közvetített szolgáltatással kapcsolatban ügyintéznivaló lenne. Amikor találkoztunk, akkor is inkább újabb termékeket próbált közvetíteni, mintsem az általam kért módosítás irányába bármit is tegyen. Utána meg egyszerűen nem válaszolt az ilyen témájú emailjeimre... Lehet hogy ő is otthagyta a céget?

Azóta minden olyan intéznivalót, amit lehet, a közvetített szolgáltatónál közvetlenül intézek. Most úgy néz ki, belefutottunk egy olyanba, amit nem lehet. Közben a közvetítő cég felszámolta a kirendeltségeit (az utolsót is!), egy ügynök elérhetőségére van feltétlen szükség ahhoz, hogy kapcsolatba lépjek velük... Mindezt anélkül, hogy erről értesítettek volna. Egy-egy ügyintézéskor a szolgáltatók ügyfélszolgálatán pedig elkapott félmondatokból úgy hallottam, hogy más is járt hasonlóan közvetítőcégekkel.

Ez nem tett jót a bizalomnak. Nem látok semmi garanciát arra, hogy ha a cég eltűnt a ködben, akkor meg tudjam találni őket. Üzletközvetítő tevékenységi körhöz előírnék legalább 1, a Magyar Köztársaság területén működő ügyfélszolgálatot...

eurosapiens.hu · http://eurosapiens.hu 2010.01.10. 15:28:26

Az első, de legfeljebb a második alkalommal ott kellett volna hagyni a céget. Még akkor is, ha bizonyos szolgáltatásokkal elégedettek vagyunk. Véleményem szerint ha egy cég egyetlen célja az, hogy ránk tukmáljon egy újabb szolgáltatást vagy terméket, figyelmen kívül hagyva az ügyfél igényeit, kéréseit, nem tisztességes.
Cégbíróságon utána lehet járni, ki képviseli a céget. Külföldi cégnek is kell, hogy nyoma legyen Magyarországon, különben nem végezhet tevékenységet. Érdemes a megkötött szerződést is átböngészni, milyen jogaink vannak és milyen kötelezettségei a szolgáltatónak.

Mindenesetre tanulságos és sajnálatos az eset!

süti beállítások módosítása