Új tulajdonos a második legnagyobb mögött
Nehéz a gyorséttermek sorsa. Tudja ezt a Burger King is: csökkenő bevétel, olvadó profit, dühös étterem tulajdonosok, ötlettelen újítások, növekvő verseny és késhegyre menő harc a vásárlókért, akiket térdre kényszerített a válság. Mégis, egy befektetési társaság, a 3G Capital négy milliárd dollárt fizetne a vállalatért. De miért kell bárkinek is egy bajokkal küszködő étterem hálózat?
A Burger King, 12.174 éttermével kullogva a 32.466 éttermet számláló McDonald’s mögött, a második legnagyobb franchise cég. A McDonald’s kétszer annyi árut ad el amerikai éttermeiben, mint riválisa. A Burger King ugyanakkor 1 dollárért kínálta dupla sajtburgerét – ma ez 1,29 dollárba kerül (nálunk 400 forintért kapható) más franchise éttermek pereskedésének köszönhetően. Az étteremlánc ügyes reklámjaival a fiatalokra szűkítette célközönségét, míg a McDonald’s az egész család számára kínál finomságokat.
A 3G tíz százalékos költségcsökkentéssel és a nemzetközi hálózat kiterjesztésével kíván nagyobb nyereséget elérni. A befektetési társaság mögött három brazil milliárdos áll. A Burger King tulajdonosainak részvényenként 24 dollárt ajánlanak, 46 százalékkal többet augusztus 31-i záró-árfolyamánál. Úgy néz ki, a Burger King tulajdonosai hajlandók eladni részesedésüket. Ha így lesz, a Miami székhelyű vállalat egy évtizeden belül másodszor cserél gazdát. Ez esetben a cég a gyorsan növekvő, latin-amerikai és ázsiai országokban terjeszkedik majd.
A franchise tulajdonosok panaszkodnak. Az alacsony árak miatt (mint az említett 1,29 dolláros dupla sajtburger) gyakorlatilag nem tettek szert profitra. A magasabb árú termékeket pedig nem reklámozza tovább a cég. A Philadelphiában 36 éttermet üzemeltető Steve Lewis szerint a menük kialakítása rémes volt az elmúlt időszakban. Kizárólag olcsó, fiatalokat csábító termékeket kínált az étterem, figyelmen kívül hagyva a gyermekeket, családokat, anyákat. Egy másik vélemény szerint probléma van az éttermek állapotával is. Lehet ugyanis változtatni a menük összetételén, a reklámokon, de a vevők nem jönnek be a régi, felújításra váró épületekbe. Marketing szakértők szerint a Burger King ravasz reklámokra költött, és ez a minőség rovására ment. A vásárlók szemében ma nem elég csupán a McDonald’s alternatívájának lenni.
Mégis, a 3G bizakodó. Szeptember 7-én a Burger King kilenc új elemmel bővítette reggeli kínálatát, köztük áfonyás süteménnyel, palacsinta-tállal. A 3G tapasztalata és brazil kapcsolatrendszere pedig segíthet kiterjeszteni a hálózatot egy olyan térségben, ahol az amerikaiaknak nem sikerült megfelelő partnert találni.
Forrás: Business Week www.eurosapiens.hu