Forrás: Marketwatch
Csalogató ajánlatok, széles mosoly, soha meg nem ismétlődő lehetőség. Mindenki találkozott már ilyen helyzettel. Eddig a bank beszélt, most mi kérdezünk!
Egy jó pénzügyi tanácsadó – legyen az banki alkalmazott – jól kommunikál. Az ügyfél nyelvén tud válaszolni kérdéseire. A tiszteletlenség és a felsőbbrendűség a két legnagyobb hiba, amit pénzügyi tanácsadó véthet. Az ügyfél tudja, érzi, mikor nem őszinte hozzá a szakember. Íme öt jel, ami arra utal, hogy itt valami bűzlik!
1. Egyenes kérdés, homályos válasz. Az ügyfélnek joga van tudni, mit történik pénzével és miért, mennyibe kerül a befektetés, a hitel vagy más, igénybe vett szolgáltatás. A jó pénzügyi tanácsadó az elvárt részletességgel magyarázza a stratégiát. Persze nem mindenki tudja, mit is kérdezzen. Ilyenkor a tanácsadó felelőssége ismertetni a termék előnyeit, hátrányait, költségeit.
2. Szakzsargon, érthetetlen magyarázat. Pénzügyi szakemberek hajlamosak elkápráztatni az ügyfeleket számukra idegen szakkifejezésekkel. Vagy azt gondolják, mindenki ért annyira a befektetéshez, pénzügyekhez, hogy ismerik a kifejezéseket. Netán nem kíván a tanácsadó az ügyfél szintjére süllyedni, és továbbra is szakmai előadást tart. „Állítson meg, ha valami nem világos” – ez több bizalmat sugároz az ügyfél felé.
3. Gyenge, ritka kommunikáció. A viharos gyorsasággal végigsöprő válság rámutatott arra, milyen fontos, hogy ügyfél és tanácsadó folyamatos kapcsolatban álljanak egymással. A gyakori, rövid kommunikáció többet ér, mint a ritka és hosszú. Ez történhet email, telefonhívás, hírlevél formájában is. Az ügyfél talán megbocsátja a tanácsadó tévedését, de sosem nézi el, ha nem törődik vele és nem tartja a kapcsolatot.
4. Páratlan páros. Ha egy ügyfél házas és együtt fordulnak tanácsadóhoz, a férj és a feleség ugyanolyan bánásmódban kell, hogy részesüljenek. Lehet, hogy egyikük a szószóló és a kinevezett felelős a család pénzügyeiért. A fontos, hosszútávra szóló döntéseket viszont együtt hozzák meg. A csendesebb társat is informálni kell és be kell vonni a beszélgetésbe.
5. Egyen csomag mindenkinek. Kockázatvállalási hajlandóság tekintetében a pénzügyi tanácsadók megkülönböztetnek konzervatív, közepes és nagy rizikót vállaló ügyfeleket. Aztán sokan mindenkinek ugyanazt tanácsolják. Tartózkodjunk a legújabb trendet, sikerterméket sulykolóktól. Győződjünk meg arról, hogy a tanácsadó a mi igényeinkre, lehetőségeinkre és kockázatvállalási hajlandóságunkra alapozva ad tanácsot és ajánl pénzügyi terméket!